Bagażniki Aero-Box
Tak wygląda
opływ powietrza typowego
samochodu. Jego szyba wypiętrza powietrze ku górze. |
Widok przodu
typowego box_a |
|
schematyczny
opływ jego przodu |
Widok
przodu Aero-Box_a |
|
schematyczny
opływ jego przodu |
Uwagi aerodynamika: Zdecydowanie lepszą aerodynamikę boxy Aero-Box zawdzięczają płynnemu oprofilowaniu przedniej części jego bryły. Ma to szczególne znaczenie jeśli uwzględni się tzw. „pole prędkości” w którym znajduje się bagażnik na dachu samochodu. Ogromna większość typowych bagażników na połączeniu pokrywy z podłogą ma sięgający 20-25 mm uskok geometryczny i to on odpowiada za opór aerodynamiczny. Wymieniony uskok geometryczny, przy skośnym napływie powietrza, tworzy tzw. „turbulizator”. To on decyduje o wzroście współczynnika oporu z Cx=0.2 (dla bryły płynnej) do Cx=0.35 . Zarówno obliczenia jak i przeprowadzone badania potwierdzają podane wartości. Co istotne: typowe bagażniki umieszczone w równoległym „polu prędkości” np. w tunelu aerodynamicznym jako obiekty izolowane wykażą wielkości Cx bliskie podanej wcześniej wartości 0.2. Po zamodelowaniu dachu samochodu Cx gwałtownie wzrośnie.
Dodatkowe belki bazowe
Aero-Box
550 Parametry techniczne: Pojemność Długość Szerokość Wysokość Masa Mocowanie Rozstaw belek bazowych Podnoszenie pokrywy |
- 550 dcm3 - 2020 - 1010 - 400 - 20 kg - typ „U” - 550- 800 - hydro-pneum. |
|
Technologia
wykonawcza Całość wykonana z laminatu poliestrowo-szklanego w technologii ręcznego formowania. |
Aero-Box 550 „prima” ( w trakcie realizacji)
Informacje
dla zainteresowanych
1. Proponowane
kierunki rozwoju:
- Opracowanie 2 dodatkowych wariantów o
odmiennych od demonstrowanego wymiarach i „design”.
Mnożenie
wariantów jest niecelowe i
nieskuteczne.
- Przejście z technologii ręcznego
formowania na technologię „podciśnieniową”- tzw.
” lekkiego RTM”.
Skutkuje:
obniżeniem masy o około 3-4 kg oraz
podniesieniem jakości i powtarzalności wykonania.
- Zastąpienie laminatów
poliestrowo-szklanych tworzywami typu "ABS" -
niezbędne przy zwiększaniu skali produkcji.
2. Przeprowadzenie analizy celowości „skoku
konstrukcyjno-technologicznego”
Należy
przeprowadzić analizę
potencjalnego rynku co do celowości wykorzystania
zaawansowanego projektu bagażnika z dzieloną pokrywą wg.
ilustracji
jak niżej.
Wersja „standard”
Wersja „ składana”
Uwaga: Cechy „znamienne”, „istotne” są przedmiotem zgłoszenia w Urzędzie Patentowym RP |